Vil du være med inn i fremtiden ?

Vil du være med inn i fremtiden? Spørsmålet er selvsagt retorisk, og alle vil jo naturligvis det. Dette spørsmålet ble stilt av en foredragsholder på et seminar jeg deltok på nylig. Dette leder oss over til neste spørsmål; hvordan vil den teknologiske utviklingen påvirke oss?

Jobbene våre, måten vi samarbeider på, i husene våre, med bilene våre osv. Alt vil bli påvirket i en eller annen grad. På jobben må vi forholde oss til roboter som gjør de repetive og kjedelige oppgavene. En dedikert robot som man leier for å gjøre en fastsatt oppgave kan koste så lite som 80.000 kroner. Da jobber den 7 dager i uken, 365 dager i året og 24 timer i døgnet. Det er vanskelig å konkurrere med det. I tillegg er det mye raskere enn deg og gjør mindre feil. Vi må bare erkjenne at akkurat på slike oppgaver så må vi jobbe med robotene istedet for å konkurrere.

De mer komplekse oppgavene kommer vi fortsatt til å gjøre, men ikke på samme måte. Vi blir i større grad å samhandle med teknologien for å komme igjennom arbeidsdagen. Kanskje vil jobben du har idag rett og slett bli borte. Det er sagt at 60 % av fremtidens jobber fortsatt ikke er oppfunnet. Hvordan skal studentene vite hva de skal utdanne seg til når man ikke vet hvilken roller man skal fylle? Hvordan kan skolene sette opp fagsammensetninger når man ikke vet hvilken kompetanse som kreves.

Nylig hadde jeg en gjesteforelesning på BI, hvor målet mitt med foredraget var å få studentene til å våkne. Skremme dem litt på en postiv måte. Vise de hvor langt teknologien er kommet, slik at de kan posisjonere seg å bruke denne muligheten. Dette er kanskje den største muligheten siden den industrielle revolusjonen. Ville det ikke vært praktisk på slutten av 1700-tallet å vite at maskiner kom til å ta over all produksjon, slik at man kunne lære seg skruer og muttere istedet for noe annet. Er det ikke praktisk idag og tilpasse kunnskapen til samhandling med kunstig intelligens (AI) og robotisering.

Se for deg at du kommer på jobb en morgen. Gjennom hele foregående kvelden og natten har roboten jobbet. I kundesystemet ditt ligger det klart oppvarmede leads som den har jobbet med. Dette er konkrete personer som har vist interesse for ditt produkt, besøkt ditt nettsted og lagt igjen elektroniske spor. Nå skal du komme i kontakt, og du lager en forhåndsprogrammert videosnutt du sender direkte til dine prospekter. De blir invitert til en demonstrasjon av ditt produkt. Noen minutter senere laster du inn nye kunder. Et tenkt senario.

Innenfor regnskap har revolusjonen allerede startet for fullt og dette kommer å forandre alle spillereglene de neste 12 månedene. Roboten (AI) tar seg av bilagshåndteringen til en transaksjonspris som man bare kan drømme om. Man trenger færre mennesker til å gjøre denne jobben, som frem til idag har vært en 100 % manuell operasjon. Fremtidens regnskapsbyrå snakker med kundene om benchmark, lønnsomhet, vekst, finansiering, KPI’er, verdikjeder, nøkkeltall og prediktive analyser.

Iconomy er fremtidens regnskapsbyrå, som forstår din business.

Skrevet av Tommy Pedersen, Salgs- og markedssjef i Iconomy.