Iconomyteamet fortsetter å vokse

Truls Biørn Thue, Autorisert regnskapsfører

1.oktober hadde vi gleden av å ønske vår nye medarbeider i Oslo velkommen. Du finner denne karen i våre lokaler i Drammensveien 211. I forbindelse med oppstarten til Truls så tok vi et lite intervju.

Velkommen til Iconomy, hvordan føles det å være hos oss?
Tusen, tusen takk!  Det føles godt å være på plass, spennende å bli kjent med nye kollegaer, kunder og arbeidsmetoder.  Det gleder meg å være en del av denne gjengen!  Og så er det første gang jeg jobber på et kontor hvor det ikke finnes et eneste papir, ingen printer eller ringperm.  Og da Iconomy i oktober ble valgt til “Årets nykommer” på Cloudcampen til 24SevenOffice fikk jeg bekreftet at dette er rett plass å utvikle seg videre på!

Kan du fortelle litt om deg selv?
Jeg er en ung herremann på 45 år, gift de siste 18 av dem og har tre barn i alderen 10 til 16.  Utdannelse fra BI innen administrasjon, regnskap og revisjon, autorisert regnskapsfører i 14 år.  Variert erfaring både fra regnskap og revisjon.  Knusktørr humor og allsidige interesser, muligens vaksinert mot å lære nye kortspill. 

Hva gjør du på fritiden ?
Den fritiden som finnes brukes gjerne med familien.  Elsker å se på svensk og britisk krim eller høre på musikk sammen med fruen, være ute å gå turer.  Kanskje spille litt på PC, en interesse det er gøy å kunne dele med alle tre barna.  Noen ganger i året reiser de to yngste og jeg til en gård i Sverige for å hjelpe til med fjøsdriften.  Det er et arbeid som gir meg masse positiv energi til å jobbe videre på kontoret.

Hvilken muligheter ser du i denne bransjen fremover ?
Dette er en spennende bransje som jeg har vært en del av i 18 år nå.  Utviklingen går raskt, lover og regler endres fortløpende.  Ikke minst skjer det mye innen utviklingen av programvare og bruken av kunstig intelligens (AI).  Her gjelder det å lene seg fremover og ta del i omstillingen!  Jeg ser støtt og stadig at det advares mot å utdanne seg til regnskapsfører, da det er et yrke som vil bli erstattet av automatisering.  Dette tror jeg er en stor misforståelse av bransjen.  Noen arbeidsoppgaver vil åpenbart forsvinne eller har forsvunnet allerede.  Brevkniven har ikke spesielt aktive dager, distribusjon, inntasting og arkivering av bilag skjer automatisk.  Hva gjør regnskapsføreren nå da?  Jo, den kanskje viktigste jobben!  Kontrollerer at tall og grunnlag stemmer, analyserer dette for å rapportere og gi råd til kunden.  Og for å kunne gjøre den jobben trengs det fagkompetanse.

Hvilken forventninger har du til Iconomy ?

Store!  Det er en fin sammensetning av mennesker med solid bakgrunn fra flere bransjer.  Alle jobber sammen for å øke og dele kunnskap, få inn nye og interessante kunder.  Selskapet er relativt nytt, så det er ekstra gøy å komme inn på et så tidlig stadium og være med på veksten og utformingen av egen arbeidsplass.  Og det at jeg kan lære noe nytt hver eneste dag, da er det gøy å gå på jobb.

Du skal blir å lede Iconomy i Oslo? Hvordan ser du mulighetene her?
Oslo og Østlandet er et stort marked, det finnes utallige selskaper her i nesten alle mulige bransjer.  Ganske mange av dem driver med regnskap, men jeg tror absolutt vi skal finne vår plass og kunne få en god markedsandel basert på det vi kan levere og måten vi kan bistå til å forenkle bedriftenes hverdag.  Vi skal rett og slett være tettere på kunden, forstå alle kundens prosesser og dermed kunne skreddersy løsninger som frigjør tid og kapasitet for denne.

Hva blir ditt fokus i tiden som kommer?
Først og fremst bli bedre kjent med mulighetene og styrkene som ligger i programvaren vi benytter og samkjøre alle rutiner og arbeidsmetoder.  Dernest er jeg selvsagt misunnelig på mine kollegaer i Sandnessjøen og Trondheim som ikke sitter alene på kontoret.  Underforstått, jeg ønsker selvsagt å bidra til at kontoret i Oslo skal vokse også med tanke på antall ansatte.  Vi skal likevel vokse i et tempo der vi hele tiden henger med og ingen arbeidsoppgaver må settes på vent.  Gode rutiner for å sikre at alle gjøremål utføres til rett tid i forhold til kundens forventninger blir derfor viktig.



Leave a Reply