fbpx

Trenger jeg papirbilag og papirkvitteringene ?

Etter nye bokføringsloven av 1.januar 2013 så går det frem at du ikke lengre trenger å beholde papirutgaven av bilag eller kvitteringer. Dette betyr i realiteten at du kan scanne eller ta bilde av bilagene og kaste de etterpå.

Hva er viktig å tenke på i denne sammenhengen? Lagring av bilag skal skje innenfor Norges grenser, det betyr at Dropbox, Google disk og Onedrive er utelukket. Her finnes det heldigvis massevis av norske alternativer. Regnskapsfører ivaretar den lovmessige biten av dette kravet siden lagring skjer i norske regnskapssystemer.

Loven sier også at du trenger en backup på dine data, og igjen vil regnskapsfører ivareta dette så lenge du har noen som tar regnskapet for deg.

Regnskapsmaterialet skal som hovedregel oppbevares i 5 år når det gjelder det vi kaller for primærdokumentasjonen. Dette er for eksempel regnskap og årsberetning, bilag, kvitteringer, hovedbok, kundereskonto, omsetning og uttak til eiere, lønn og kasseruller m.fl.

Gode rutiner for scanning/bilde av bilag og kvittering er selvsagt viktig, men de fleste av oss går rundt med en smarttelefon i lommen og det er dermed enkelt å holde kontroll. Man kan også ta en skjermdump på telefonen av bilagene, slik at man sparer utskrift.

Iconomy tilbyr gjennom 24SevenOffice en løsning både for scanning av bilag gjennom appen, samt egen utlegg- og reisefunksjon. Da blir det enkelt å samarbeide om oppgavene og vi sparer miljøet.



Leave a Reply